Säätöä kuntosalilla

0.56

Mä sain eilen osakseni kuntosalityöntekijän kiukuttelut. Oikeastaan ensimmäistä kertaa koko aikana, vaistosin negatiivisuutta paikalliselta. Yleisesti hong kongilaiset ovat äärimmäisen avuliaita ja ystävällisiä. Jos paikallinen huomaa, että hoirtoilevasti etsit esimerkiksi bussipysäkkiä, tullaan sulta heti kysymään, tarvitsetko apua. Vastaavassa tilanteessa, paikallinen myös vei meidät oikealle bussipysäkille; täällä kun bussit eivät kaikki käytä samaa pysäkkiä. Eli todella ystävällistä väkeä näin yleisesti.

No eilen tosiaan oltiin J:n kanssa menossa yliopiston kuntosalille. Täällä treenaaminen ei ole millään muotoa spontaania. Systeemi toimii niin, että aikaväli jolloin tahdot mennä treenaamaan tulee varata ennalta. Ajat ovat tasatunteja, esimerkiksi 12:00-13:00 tai 16:00-17:00. Muita vaihtoehtoja ei ole - 16.15-17.15 ei onnistu. Kuntosali täyttyy suhteellisen nopeasti ja monena päivänä ilman varausta on turha toivoakaan treenaamisesta. Varaus on siis koko sählingin ensimmäinen osa.

Toinen step on luukulla asiointi. Kun menet salille, kävelet portin läpi luukulle, jossa voit maksaa varauksesi. Varaukset tulee vahvistaa viimeistään 15 minuuttia aikaisemmin. Varaussysteemi näyttää nettivarauksesi kun vilautat opiskelijakorttia. Helppoa ja tähän asti vielä jokseenkin loogista, eikö?

No kuten aina, marssin luukulle ja siellä istui odottamassa mulle jo tuttu naama: kuntosalipappa.
Omalla vuorollani, astuin lähemmäksi tiskiä hymyssä suin ja sanoin: "Hi, I am going to the gym and I would like to pay". Eli suomeksi: "Hei, olen menossa kuntosalille ja tahtoisin maksaa". Yleensä tähän vastauksena on hymy ja mahdollisesti tarkentava kysymys: "Oletko menossa saman tien salille?" tai "Olitko tehnyt varauksen?". Yleensä kuitenkin työntekijät vain kysyvät maksutapaa: käteinen vai octopus card. Ei tällä kertaa. Mies murjaisi vastauksena kovalla äänellä: "Next time you come, please say CONFIRM, so that we understand!" Eli "Ensi kerralla sano VAHVISTAA, jotta ymmärrämme!". Olin hämmentynyt tästä vastauksesta, ja jonon perältä J huikkasi "Mikä on ongelma?". Sitä minäkään en ymmärtänyt. Eikös "Haluaisin maksaa" tarkoittanut tässä tapauksessa samaa asiaa?! Ainakin kaikille muille työntekijöille kyllä. No ensi kerralla jos kyseinen pappa on tiskillä, en hymyile ja tokaisen vain: CONFIRM. En muuta. Ehkä sitten ei tule huutoja.

No tää kuntosali häslinki ei lopu tiskille. Pappa antaa sulle maksun yhteydessä lipukkeen, johon hän tekee merkinnän kuulakärkikynällä. Kun pukuhuoneesta matkaat kuntosalille, tulee sinulla olla mukana laminoitu paperilappu "kuntosalikorttisi" (kuva alla) sekä papan antama lippulappu. Molemmat asetetaan kuntosalilla läpikuultavaan lokerikkoon. Noin varttia yli tulee toinen kuntosalipappa tai -mamma tarkistamaan lokerikon laput ja tekee niihin toisen merkinnän kuulakärkikynällä. Toinen tarkistusvisiitti ja merkkaus tapahtuvat varttia vaille, jolloin lappu myös katoaa lokerikosta.

En täysin ymmärrä kyseistä systeemiä ja itse näen koko prosessin tehottomana toimintana. Mihin tarvitaan lappuja ja useita tarkastajia nykyaikana kun koko homma voisi toimia virtuaalisesti. Jottein tämä kirjoitus olisi pelkästään negatiivinen, on sanottava että kuntosali on hintaansa nähden erinomainen. Kertamaksu on noin 0,40€ ja laitteet sekä painot ovat hyvässä kunnossa. Äksyilystä ja säädöstä huolimatta, onnistuu treenaaminen täällä siis hyvin - olen kiitollinen.






You Might Also Like

0 kommenttia

Popular Posts