Hong Kong you surprised me

19.34

Terkkuja ihanasta Stanleyn rantakylästä!
Pakomatka kaupungin vilskeestä bussilla kesti noin tunnin tänne saaren eteläosaan.
Ihana kylä, rauhallinen ilmapiiri ja ympärillä rubsaasti länsimaalaisia. Juuri sit, mitä kaipasin kiireisen alkuviikon jälkeen!

Bussi Centralista ajoi pikkuista ja kurvikasta tietä kukkuloiden yli. Upeat maisemat saivat mut jo pelkästään hymyilemään. Paikan päälle päästyämme kävelimme paikallisen toritunnelin läpi. Kojuissa kaupusteltiin krääsää, käsitöitä, vaatteita sekä posliinia. Kuvaaminen torista oli ehdottoman kiellettyä; ehkäpä feikkilaukkujen takia?

Löysimme aukiolta ranskalaisen bistron ja kävimme siellä syömässä. Että oli helpottavaa saada haarukka ja veitsi nenän eteen! Lisäksi pääsin puhumaan ranskaa! Omistaja luuli minua ranskalaiseksi , mikä huvitti suunnattomasti!

Juuri tätä olin alkuviikon kulttuurishokkiin, pakoa kiireestä ja aasialaisesta ryysiksestä, normaalia ruokaa sekä rentoutumista rannalla.

Illasta tutuistumme muihin suomalaisiin (sekä muutamaan ulkomaalaiseen) Finchamin eli suomalaisen kauppakamarin drinkki-iltamaan. J itse asiassa törmäsi vanhaan tuttuunsa, joka on opiskellut 4 vuotta täällä Hongkongissa. Iltamasta otimme taksin kotiin. Tässä vaiheessa olisi pitänyt muistaa, että vaikka taksi edellisenä iltana olikin edullinen (noin 9 euroa), niin tämä taksi ei välttämättä olisi. Ihmettelimme tunnelissa taksimittaria; se ei ollut juurikaan liikkunut aloitustaksasta. Pääsimme perille ja kuski murahtaa "two-twenty dollar" jota pällistelimme, sillä hinta oli kaksinkertainen edelliseen taksiin nähden. J murahti takaisin, että miten voi olla näin kallista. Kuski hermostui ja tokaisi, että hän oli aiemmin jo sanonut hinnan meille ja että veisi meidät takaisin Wan Chaihin (mistä olimme siis hypänneet kyytiin). Kaivoimme taskuistamme pieniä seteleitä- yhteissumma 170 HKD. APUA! J kysyi riittäisikö 170 dollaria. Kuski tuijottaa meitä etupeilin kautta ja tokaisee "Ok". Hyppäsimme autosta ulos ja kuski huusi perään "Do not bother taxi driver again". Ensi kerralla kotiin siis ehkä bussilla.