Turistiviikonloppu

5.21

Viime viikonloppuun kuului lisää tutustumista paikalliseen ympäristöön.

Pe 28.8.
Visiitti paikalliseen ja joidenkin mukaan suosituimpaan Hongkongin länsipuolella sijaitsevaan Cheung Chaun saareen. Saaren satama oli erittäin kaaoottisen ja likaisen näköinen. Vanhoja paatteja, lauttoja oli silmänkantamattomiin. Saarta oli suositeltu useasta syystä, jotka aukenivat meille pitkin päivää. Kävelimme noin 2 tuntia luonnon alueella. Maisemat olivat taianomaiset ja saimme olla J:n kansa ihan kahdestaan muutamaa vastaantulijaa lukuunottamatta. Kuumuus oli sanoinkuvaamatonta ja hiki virtasi molemmilla.

Patikoinnin jälkeen kävelimme takaisin sataman läheisyyteen, jossa oli paljon matkaoppaassaa suositeltuja "seafood" ravintoloita. Ravintolat olivat pikemminkin toritelttoja, mutta ruoka oli herkullista ja hinta opiskelijankukkaroon sopiva. J tilasi kuvan perusteella itselleen suuren ravun ja minä riisi-katkarapu-kananmuna-hässäkän.Rapu syötiin käsin rikkomalla kuori. Sotkuista puuhaa oli! Ja kuten kuvasta näkyy: ei haarukoita eikä veitsiä, vaan hässäkkä syötiin puikoilla.

La 29.8.
Patikoinnin jälkeen olimme molemmat J:n kanssa ihan spagettia, joten lauantai aamu oli meillä suhteellisen hidas, söimme aamiaisen sängyssä ja aloimme suunnittelemaan ensimmäistä pidempää reissua (joka on jo tämän viikon torstaina!) Iltapäivästä kävimme paikallisesssa ostoskeskuksessa sekä kävelimme Kowloon Parkissa. Olimme huvittuneita, sillä täällä Hongkongissa muumit on kova sana. Ostoskeskuksesta löytyi muumikahvila, jossa myös Suomen lippu liehui.
Puistossa on eläimiä, ulkouimala sekä paljon kasveja. Meitä pyydettiin myös osallistumaan paikallisen opiskelija lopputyöhön koskien ihmisen jalkoja. Isutimme penkille ja aasialainen otti meidän paljaista jalkapohjista useita kuvia.
 Su 30.8.
City Excursion! Pääsimme osallistumaan yliopiston järjestämään city kierrokseen ja kuten J monesti sanoo ohjelma oli "mallia avaimet käteen". Harmittavaa kyllä päivä oli sateinen. Monet paikalliset käyttävät sateenvarjoa aurinkoisella säällä päivänvarjona, mutta sateella meno on hengenvaarallista: saateenvarjoja kaikilla, ihmiset tungeksivat ja tuntemattomien sateenvarjot jäävät mm hiuksiin kiinni (#kampaukseni meni pilalle temppelin tungoksissa, kiitos kiinalaisen mummon sateenvarjon).

Temppelivisiitin jälkeen kävimme syömässä paikallisessa ravintolassa ja saimme VIHDOINKIN pikakurssin "miten syöt puikoilla". Edelleen puikot kyllä tuottavat meille vaikeuksia, joten jos pystyn valitsen ne normaalit aterimet.
Pääsimme myös Victoria Peakin huipulle sekä SKY100:lle. Pilvet täällä Hongkongissa ovat suhteellisen matalalla ja Peakille mentäessä menimmekin pilven läpi. Sää onneksi selkeni juuri sopivasti, niin että näimme koko Hongkongin molemmilta paikoilta.