Viikonlopun ihmetykset

0.29

Täällä on viikonloppu sujunut todella mukavissa merkeissä. Meillä J:n kanssa on pitkä viikonloppu, kerta luentoja on pelkästään tiistaisin, keskiviikkoisin ja torstaisin.

Perjantai 11.9.

Teimme J:n kanssa päiväreissun läheiselle Lantaun saarelle. Lantau on itse asiassa Hong Kongin suurin saari ja sinne pääsee metrolla. Saaren yksi päänähtävyys on varmastikin Big Buddha ja sen vieressä sijaitseva luostari. Kukkulan huipulle pääsee yleensä kondoolihissillä 20 minuutissa. Valitettavaksi hissi oli huollossa ja näin ollen jouduimme ottamaan bussin. Maisemat olivat hyvin luonnonläheiset ja nautimme J:n kanssa huipulla jäätelöt. J ehdotti, että menisimme istumaan penkeille. Tietenkin itse istahdin ensin (katsomatta sen tarkemmin) ja mun tuurilla se penkki oli märkä. Housut läpimärät JES - no ainakin oli viileähkö olo loppu päivän.

Suuren Buddhan jälkeen vierailimme Lantaun saaren pienessä kalastajakyläss, Tai O:ssa. Kylää oltiin kehuttu kauniiksi, jota en ehkä itse kyllä allekirjoita. Paikalliset asuvat hökkelimäisissä pienissä taloissa, jotka on rakennettu paalujen varaan. Otimme kylästä pienen veneen ja saimme nähdä yhden delfiinin. Ne ovat täällä hyvin tunnettuja, sillä aikuiset delfiinit ovat väriltään vaaleanpunaisia.

Lauantai 12.9.

Shoppailua ja street foodia paikalliseen tapaan hyvän hong kongilaisen ystäväni kanssa. Kiki oli aiemmin ehdottanut, että menisimme New Territoriesilla sijaitsevaan ostoskeskukseen. Kikin mukaan sieltä saa parasta street ruokaa. Avoimin mielin lähdin kotoa, ensi kertaa yksin, ja mietin monesti eksynkö matkalla. Selvisin kuitenkin perille ja löysin Kikin metroasemalta.

Olin kirjaimellisesti ainoa länsimaalainen koko ostoskeskuksessa. Söimme paikallista ruokaa, Kiki käänsi minulle ruokien nimet ja tilasimme itse ns maistelu menun. Kojuista tilattiin ruokaa, joka tarjoiltiin kertakäyttö kahvikupeista. Niistä sitten syötiin ruokaa tikuilla. Oli aika eksoottista syödä kylmähköä mustekalaa sekä siivutettua lehmän maksaa (en tykännyt). Juustopallot oli mun lemppareita sekä kylmänä tarjoillut tuliset nuudelit. Syömingit kruunasi paikallinen jäätelö, joka oli super hyvää.
 Mango dumpling

Kylmää teetä, johon saa kantokahvat

Kylmiä mutta tulisia nuudeleita

Juusto palloja

Fish ball

Syömisen jälkeen kävimme kiertelemässä kaupoissa. Ostoskeskus oli täynnä pieniä paikallisia ja korealaisia butiikkeja. Vaatteet olivat hyvälaatuisia ja tein erinomaisia löytöjä. Ja ei, en ostanut niitä Hello Kitty vaatteita, joista keskusteltiin ainakin töissä ennen lähtöäni.

Lauantai illan ravintola oli toisella tapaa eksoottinen. Lähdimme muiden vaihto-oppilaiden kanssa syömään täällä Mong Kok:ssa sijaitsevaan kiinalaiseen ravintolaan. Meille oltiin kerrottu, että ravintola oli edullinen, all-you-can-eat tyyppinen ja että se oli todella suosittu. Paikan päällä meidät istutettiin jakkaroille pöydän ääreen, jotka olivat kadulla. Sitten meille pajastui paikan eksoottisuus; se ei ollut ruoka... Ravintola on ilmeisesti vain sivutoimi ja sen perus toiminta on rahanpesu. Mr Wong vaikutti ihan tavalliselta tallaajalta, että tiedä-häntä, onko huhu totta vai ei.